Kirja(ko muka) palvelu?

Reilu vuosi sitten sain idean. Palvelumuotoilu -ja myöhemmin palvelumuotoiluajattelu- olivat pyörineet omassa mielessäni jo pitkään. Mitä ne ovat? Miten niitä voisi hyödyntää järjestö- ja yhdistystyössä? Aloitin kokoamaan yhteen ajatuksiani. Syntyi idea kirjasta, oppaasta, työkirjasta tai vihkosta, jonka avulla jokainen yhdistys- tai järjestötoimija voisi saada edes jotain itselleen palvelumuotoiluajattelusta. Näin voisimme ottaa jälleen yhden askeleen eteenpäin matkallamme kohti yhteiskuntaa, jossa kaikkien ääniä kuullaan ja kaikki nähdään.

Rupesin kirjoittamaan kirjaa ”Palvelumuotoiluajattelemalla paremmaksi? Opas järjestö- ja yhdistystoimijoille”. Ensimmäinen ajatus mielessäni oli, miten kirjan kirjoittamisessa voisi palvelumuotoiluajattelua soveltaa?

Palvelumuotoiluajattelu lähtee ihmisistä. Heidän tarpeensa ja osaamisensa ovat kaiken keskiössä. Palvelumuotoiluajattelija on siis aina kiinnostunut siitä, keitä varten palvelut ovat olemassa ja ketkä niitä tuottavat. Mitä kaikki ne ihmiset kokevat palvelun aikana?

Kirjallakin on oma käyttäjä- ja tuottajakuntansa. Lähdin siis liikkeelle pohtien, ketä varten kirjaa kirjoitan. Toiminnanjohtajia? Kehittäjiä? Muuten vain uteliaita järjestö- ja yhdistystoimijoita? Hanke- tai ohjelmavastaavia, viestintä- ja varainhankintapäällikötä ja vapaaehtoistoiminnan kehittäjiä? Syntyivät kirjan persoonat: Tarja, Kalle, Mariam ja Hilla, joille kuvittaja Hilma Roppola antoi fyysisen muodon.

Screen Shot 2018-07-30 at 2.22.38 PM

Minä, kirjan kirjoittaja, taittaja ja tuottaja, olen tämän asiakassuhteen palveluntuottaja. Tehtäväkseni jäi siis tuottaa mahdollisimman hyvin Tarjan, Kallen, Mariamin ja Hillan tarpeisiin vastaava tietopaketti –tai työkirja; jokin, jonka avulla saataisiin aikaan kokemuksellisen järjestö- ja yhdistystoiminnan kehittämiseen liittyviä ahaa-elämyksiä mahdollisimman laajasti. Hyvä tarkottaisi myös miellyttävää ulkonäköä, sellaista joka kutsuu puoleensa ja vastaa nykymaailman lukijan tarpeisiin. Tarvittaessa täytyy pystyä lukemaan vain 280 merkkiä ja saada siitäkin jotain ahaa-elämyksiä. Seuraavaksi palveluntuottajana piti miettiä, miten tuottaa mahdollisimman hyvä painojälki ja asettaa sellainen hinta, joka ei asetu esteeksi palvelun saatavuudelle.

Kun kirjaa ajatellaan palveluna, tämä ei kuitenkaan riitä. Palvelumuotoiluajattelun soveltaminen kirjaan tarkoitti ennen kaikkea sitä, että kirjan sisällöt oli tuotettava yhteistyössä kirjan potentiaalisen lukijakunnan kanssa, mieluiten tavalla, joka olisi heillekin mahdollisimman helposti lähestyttävä. Keräsin siis ympärilleni suljetun Facebook-ryhmän, johon saatoin syöttää kirjaan liittyviä ajatuksiani ja kysymyksiäni siellä olleille 13 järjestö- ja yhdistystyön ja palvelumuotoilun aktiiveille koko kirjan työstön ajan. Tein kyselyitä, keskustelin aiheesta eri pöydissä. Kirjan sisältö alkoi pikku hiljaa hahmottua.

Palvelumuotoiluajattelija työstää palveluita protoillen. Niinpä, siinä vaiheessa kun kirja oli jo jonkinlaisessa kuosissa, printtasin siitä useamman luonnosversion, vein plärättäviksi fyysisesti muille ja lähetin sähköpostitse myös henkilöille, joille yhdistys- ja järjestötyö oli tuttua mutta palvelumuotoilu ei.

Lisäsin jotain, poistin toista. Muokkasin ja korjasin, hioin, luin muita kirjoja. Etsin teoksia –mitä vain sellaisia- jotka näyttäisivät tai tuntuisivat mielenkiintoisilta.

Viimein uskaltauduin tähän pisteeseen; ensimmäisen version ulos syöttämiseen. Nyt kirja on ostettavissa. Se jatkaa elämäänsä palvelumuotoiluajattelun näkökulmasta: sen sisään on kirjattu palvelumatka, jota lukija voi itse sitä kulkiessaan arvostella. Palvelun tuottajana odottelen niitä myös omaan sähköpostiini.

Book-Mockup-Paremmaksi (1)

Palvelumuotoiluajattelusta on toden totta moneen. Se auttaa hahmottamaan asioita ohi oman ajatusmaailman ja pakottaa laittamaan omat oletukset taustalle. Samalla siinä lepää monta mahdollisuutta paremman maailman muotoilemiseen –jos teemme sitä kunnolla, muita ihmisiä kunnioittaen ja arvostaen.

P.s. Tulethan mukaan kirjan lanseeraustilaisuuteen pohtimaan yhdessä, miten palvelumuotoiluajattelua voisi järjestö- ja yhdistystyössä hyödyntää. Omien ajatusten jakaminen –keskeneräisinäkin- on vähintä, mitä voimme tämän maailman parantamiseksi tehdä.

Tekijä: Milla Mäkinen

Olen intohimoinen muutosmuotoilija. Jaan blogeissani ajatuksiani paremman maailman muotoilemisesta. Lue lisää minusta nettisivuiltani www.millamakinen.com. I am a passionate change designer. In my blogs I share my ideas about change.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: