Blogista

Termi ”palvelumuotoilu” on rantautunut viime aikoina laajalti yritysmaailmaan. Myös julkisen sektorin palvelutarjoamaa pyritään analysoimaan entistä enemmän palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoiluammattilaiset argumentoivat, että palvelumuotoilu on tulevaisuuden ala -ihmiset määrittävät tarpeitaan kokemusten ja elämysten pohjalta jo nyt ja tulevaisuudessa, eivät omistamiensa tuotteiden tai hyödykkeiden kautta. Palvelumuotoilun ilmaantuminen kartalle heijastaa elämäntapamuutosta, jota on laajalti havaittavissa. Enää rahaa ei sijoiteta perustarpeiden täyttämiseen vaan oman hyvinvoinnin lisäämiseen, jossa positiiviset kokemukset ovat keskeisessä asemassa. Palvelumuotoiluajattelu lähtee ihmisistä; heidän tarpeistaan, toiveistaan, haaveistaan ja osaamisestaan. Tämän blogin tarkoituksena on pohtia, miten palvelumuotoilun menetelmiä ja ajatusmaailmaa voi soveltaa myös järjestömaailmassa.

Minä, Milla Mäkinen, blogin kirjoittaja, olen työskennellyt vuosia yhteiskunnallisen muutoksen luomisen parissa sekä kehitysyhteistyön että kotimaan työn puitteissa mitä erilaisimmissa järjestöissä sekä vapaaehtoisesti että palkkatyöläisenä, kolmella eri mantereella. Paraikaa teen päivätyöni ohessa väitöskirjaa Lapin yliopistolle Kulttuurilähtöisen palvelumuotoilun tohtoriohjelmassa, tutkien julkisissa palveluissa tapahtuvia kulttuurien välisiä kohtaamisia. Asenteiden ja käyttäytymismuutosten muotoilu parempaa maailmaa kohti on intohimoni. Ihmisten elämän laadun parantaminen on suurin motivaatiolähteeni.

Toivon, että blogi saa muutkin inspiroitumaan!

P.s. Muistathan aina mainita lähteen, mikäli viittaat tai lainaat kirjoituksiani.